Obsah

Ocenění a poděkování

Typ: ostatní
Milí žáci! „Chcete zmoudřet? Můj ty světe – otevřete knížku – čtěte!“ (Jiří Žáček)

Znáte to.  U sledování seriálu nás krátký úsek nezaujme, neznáme motivace hrdinů, jejich charakteristiku, vzájemné vztahy, minulost. Nedozvíme se, jak bude děj dále pokračovat, nemůžeme sledovat vývoj postav, neoceníme překvapivé zápletky. Z hlediska emočního se nestihneme s postavami spřátelit, neprožíváme s nimi jejich dobrodružství, nebojíme se o ně, jsou nám vcelku lhostejní...

Podobně je to s knihami. Pokud si ve škole přečteme v čítance krátkou ukázku z díla určitého autora, může nás to inspirovat k přečtení celého díla, můžeme si odpovědět na pár otázek, které ukázka nabízí, ale moc toho nestihneme v tom krátkém čase prožít.                                              

„Ten, kdo čte, žije s každou další knihou život navíc. Kdo nečte, má jen ten svůj.“ (Oscar Wilde)

Proto je velmi důležité, aby žáci četli ve volném čase i doma.                                                            Význam četby:

  • rozšiřování slovní zásoby
  • zlepšování pravopisu (když vidím tvar 20x, napíšu jej bez uvažování dobře)
  • lepší učení v jiných předmětech (přečtu lépe zápis, text v učebnici, slovní úlohu)
  • zlepšování pozornosti (prodlužuje se schopnost soustředění)
  • lepší úroveň vlastních psaných textů (nápodoba jazykových postupů spisovatelů a nová slova)
  • nástroj myšlení (materiál pro formulování vlastních myšlenek a komunikaci s ostatními)
  • snižování četnosti agresivního řešení konfliktů (lepší slovní zásoba a obecná kultivace prostřednictvím většinou humanistického obsahu četby)
  • kultivace učebního prostředí (knihy a kulturnost spolu velmi souvisejí)
  • rozvoj velmi důležité součásti kompetence k celoživotnímu učení.

Na začátku školního roku mají žáci stanoveno přečíst během roku šest knih, které si sami vyberou podle svých zájmů čtenářských i osobních. K dispozici mají pokyny k referátu s doporučenou osnovou. V průběhu školního roku pak v hodinách literatury své referáty před ostatními přednášejí. Referátem o knize zároveň žáci rozvíjejí své vyjadřovací dovednosti ve formě jednoduchého veřejného projevu – mají u sebe knihu, kterou představují ostatním a mohou z ní přečíst zajímavou ukázku. Často při referátu slýcháme:

Kniha se mi líbila, protože:

 -  mě zaujala hlavní postava,

 - jsem se při čtení přenesl na jiné místo,

 - byly v ní vyjádřeny pocity, které teď prožívám,

 - konec byl naprosto nečekaný…

 

 Jenže stále více dětí už netráví svůj volný čas četbou. Mnohem atraktivnější jsou pro ně počítače, televize, „mobilní" zábava, DVD…, protože nabízí jednoduchost a pohodlnost – nemusí se u nich tolik přemýšlet. Naopak s knihou čtenář získává osobní zkušenost a poučení.  

„Kniha ke čtení není ta, která přemýšlí za vás, ale kniha, která vás donutí přemýšlet.“ (Harper Lee)   Navíc vlivem počítačových her, reklam, klipů, akčních filmů s prudkými střihy a obecně přemírou podnětů se u dětí významně snižuje doba soustředění, výrazně se zhoršuje koncentrace pozornosti, což se následně velmi citelně odráží při samotném učení.

Neplatí to pochopitelně pro všechny žáky. I když byl letošní školní rok obzvláště náročný,

                              18 žáků z prvního stupně a 12 žáků z druhého stupně

si zaslouží za pilné čtení a pěkný vztah ke knihám pochvalu a malou pozornost, která jim připomene, že:

„Kniha je základem poznání, učitelem věků, vládcem království ducha.“ (Lucius Annaeus Seneca)

Tito žáci během celého školního roku ve volném čase přečetli více než stanovených šest knih. Množství přečtených knih se pohybovalo až do výše třiceti knih na jednoho žáka.                        Pochopili, že:

„Knihy nemají být nářadím, které by zdobilo dům, nemají býti cenným zbožím, nýbrž mají býti zásobnicí, která živí ducha.“  (Francesco Petrarca)

Velké poděkování patří SRPŠ, které ocenilo toto čtenářské úsilí a finančně přispělo na odměny pro naše čtenáře.

Mgr. Věra Vančuříkováknihy

 

 


Vytvořeno: 30. 6. 2021
Poslední aktualizace: 30. 6. 2021 16:04
Autor: Marie Fojtíková