Hlavním cílem projektu je účinným způsobem podpořit zavádění doplňovacího oboru Etická výchova do základních škol a víceletých gymnázií.
V rámci tohoto programu naše základní škola podala v loňském roce žádost o poskytnutí finančních prostředků ze státního rozpočtu v r. 2015 na školní projekt s názvem „S etikou společně k prosociálnosti“ a tento projekt nám byl MŠMT schválen. Realizace projektu probíhá v období od února do prosince 2015 a zahrnuje:
- další vzdělávání pedagogických pracovníků ve 40 hodinovém kurzu akreditovaném MŠMT u dvou pedagogů naší školy,
- výjezdový stmelovací zážitkový kurz pro žáky 6. ročníku
- tvorbu a realizaci školních projektů se spoluúčastí rodičů.
Cílem našeho projektu je zvýšit kvalitu vzdělávání a vést děti k činnostem, při kterých se učí zlepšovat vzájemné vztahy, jejich prostřednictvím respektovat druhé, zdravě soutěžit, zdůrazňovat spolupráci a směřovat k výchově k prosociálnosti a to jak prostřednictvím vzdělávacího obsahu, tak podporou dobrého sociálního klimatu na škole.
V rámci DVPP v akreditovaném 40hodinovém kurzu „Etická výchova“ byly posíleny vzdělávací a osobnostní kompetence učitelů a další dva učitelé, kteří projevili zájem seznámit se s etickou výchovou a vyučovat ji, byli od dubna do června 2015 seznanováni s cíli a metodami etické výchovy. Kurz zajišťovalo Etické fórum ČR a účastníci obdrželi certifikáty.
Žáci 6. ročníku absolvovali v květnu třídenní stmelovací zážitkový kurz v DIS Fryšták na téma „Moje třída-moje parta“. Cílem bylo posílit dobré vztahy mezi dětmi v třídním kolektivu, dopřát dětem společné zážitky, vyzdvihnout individualitu každého jednotlivce a pomoci začlenit do kolektivu žáky stojící na okraji třídy. Tento kurz rozvíjel základní dovednosti pro spolupráci a přispěl k uvědomování si mravních rozměrů různých způsobů lidského chování.
Etická výchova vede k základní orientaci v životě, seznamuje se základními životními hodnotami, učí vytvářet vztahy k sobě i okolí, stmeluje kolektiv, posiluje vztahy, nabízí pomoc při řešení základních problémů v hledání vlastní identity, životního povolání a smyslu života. Nabízí pomoc při řešení závažných problémů dnešní doby, upřednostňuje kooperativnost, cit pro druhé a vede k prosociálnosti. Právě prosociálnost je označována jako cíl etické výchovy.
Prvky etické výchovy akcentujeme v „Pravidlech“, která sestavují žáci jednotlivých tříd na začátku školního roku a jimiž se řídí ve výuce i mimo ni. Pravidla jsou zpracována na plakátech a umístěna na nástěnkách jednotlivých tříd. Hlavní myšlenka nadřazená všem pravidlům je „zlaté“ pravidlo mravnosti: Co (ne)chceš, aby dělali tobě, (ne)dělej druhým.
Stmelovací zážitkový kurz pro žáky 6. A v DIS Fryšták
Datum: 18.-20.5.2015
Škola: ZŠ Brumov Bylnice
Téma kurzu: Moje třída moje parta
Vedení kurzu: Hana Kostrůnková, Julie Koželuhová
Třída: 6.A
Počet žáků (M/Ž): ( 8 / 15 )
Pedagogický doprovod: Mgr. Jana Černíková, Petra Sudická
Dopoledne | 9.40 - Jaderná katastrofa - podpisovka - poslepu na DIS - DISrallye 10:30 - jmenovky - O+O, pravidla, harmonogram
12:00 Oběd |
8:00 Sídaně
11:15 Hajaja
12:00 Oběd | 8:00 Snídaně 9:00 Rozcvička - žralok Servis, impuls - prasátko chce sušenky 9.30 Galerie třídy
|
Odpoledne | 13:30 - smyca - skalní golf 16:30 Krabičky na vzkazy
Krokodýlí řeka
18:00 Večeře | 13:30 Týmovky - lyže, klávesnice, slepý čtverecKorýtka 15:30 Majerovi
16:30 Nabídka - atelier, žonglo, koberečky, stěna, slaňo
18:00 Večeře | 12:30 Hodnocení 13.10 Odjezd |
Večerní Program | 19:30 Sázky+ jak se známe? Seance
Impuls - bumerang radosti | 19.30 BOYARDSeance
Impuls - čáp a mrak |
Stmelovací zážitkový kurz pro žáky 6. B v DIS Fryšták
Třída: 6.B
Počet žáků (M/Ž): 20 (6/14)
Pedagogický doprovod: Mgr. Věra Vančuříková, Hana Mojžíšková (asistentka)
Datum: 18.-20.5.2015
Vedení kurzu: J.Š.Musil, M.Petruchová, Anička (praxe)
Téma kurzu: Moje třída – moje parta!
Datum | Pondělí | Úterý | Středa |
Dopoledne | 9:42 Příjezd, uvítání na náměstí Indiáni. Dobrý den, Jmenovky, hledání „bizona“-plyšák, přijetí do kmene - pomalování, zavázané oči, žebřík, Dis rallye (Stezka zvědů)O+O, Pravidla, Harmonogram Ubytování
12:00 Oběd | 8:00 Snídaně
Korýtka Koberečky (Krokodýlí řeka) 12:00 Oběd |
Dotazníky Závěrečné zhodnocení 12:10 Oběd |
Odpoledne | 13:30 Posílání balónůBudíky po cestě (rozhovory ve dvojicích) Indiánský stopař (Robin Hood)Kradení koní v Horní vsi 16.30 Profil formou týpí: indiánské jméno, záliby,…
18:00 Večeře | 13:30 Budíky po cestěIndiáni na kopci nad Vylanta Šlacha 16:30 Nabídka - slaňování - stěna
- koberečky - ateliér 18:00 Večeře | 13:00 Loučení, odjezd |
Večerní program | 19:30 prezentace týpí 20:00 Jak se známe 21:30 Rituál u indiánské vesnice - (poděkoval bych, líbilo se mi, upozornil bych, překvapilo mě)Večerníček (klip)– Life vest 23:00 Večerka | 19:30 pevnost DIS (Boyard) 22:00 Rituál u indiánské vesnice + týpí třídyVečerníček- Mrak a čáp 23:00 Večerka |
Program jsme naplánovali podle předchozích informací o třídě a podle vybraného tématu „Moje třída - moje parta!“ Třídenní kurz Orientačních dnů s tímto tématem si klade za cíl posílit dobré vztahy mezi dětmi v třídním kolektivu, dát dětem společné zážitky, vyzdvihnout individualitu každého, chce pomoci začlenit do kolektivu žáky stojící na okraji třídy. Jako kulisu programu jsme zvolili pro děti v tomto věku ještě atraktivní téma indiánského kmene. Hned po příjezdu jsme je na náměstí vítali jako zástupci místního indiánského kmene a přijali je za členy.
Popis vybraných tematických aktivit:
Budíky - cílem aktivity je dát žákům možnost pobavit se ve dvojicích mezi sebou. Tuto aktivitu jsme zařadili hlavně kvůli vyčleněnému žákovi, aby ho měli spolužáci možnost poznat.
Na začátku si každý domluvil šestnáct schůzek s každým spolužákem na jinou hodinu. „Hodina“- schůzka trvá asi pět minut. Na počátku schůzky instruktor vyhlásí hodinu a téma, o kterém se mají ve dvojicích bavit.
Aktivita probíhala při cestě za město. Žáci dokázali na šestou třídu velmi schopně komunikovat nejen na zadané téma a při večerním hodnocení dne ocenili především možnost komunikace s žáky, se kterými se za běžného školního provozu nepotkávají, nebo se předtím domnívali, že si s nimi nemají co říct a zjistili, že našli společnou řeč.
Profil formou indiánského týpí - Výtvarná aktivita, při které každý účastník vyrobil svůj stan- papírové týpí a na jeho plachtu napsal své indiánské jméno, které si sám vymyslel. Na „plachtu“ také nakreslili své zájmy a mohli si ho jakkoli vyzdobit. Důležitou součástí aktivity bylo představení „mého stanu“ ostatním spolužákům. Každý stručně řekl, jaké si zvolil indiánské jméno a proč a popsal svou plachtu.
Papírové týpí byli během dne v klubovně a ve volných chvílích si mohli žáci psát vzkazy a vkládat je druhých do stanu.
Tyto indiánské stany jsme použili večer při hodnocení dne a udělali jsme z nich lampiónky. Při této příležitosti jsme dětem připomněli, že každý v naší indiánské vesnici je originální, každý září jinými barvami a je jiný. Tato různost není na škodu naopak, je to dobře, že navzájem potřebujeme a můžeme se obdarovat, každý tím co umí a čím je. Dohromady pak tvoří třída krásnou vesnici.
Týpí třídy
Tuto myšlenku jsme rozvíjeli i další den dopoledne, kdy jsme společně vytvářeli týpí třídy. Na velký papír děti nalepili své fotky a otisky svou ruku a k tomu své jméno či značku. Potom jsme se s dětmi zamýšleli nad třemi věcmi:
- Co jsou tyče, které nesou plachtu naší třídy- co je pro naši třídu nejdůležitější
- Co jsou díry, kterými nám do týpí zatéká- co ve třídě není dobré, co tam nechceme
- Čím mohu já osobně přiložit na oheň třídy- co mohu dát třídě já
Děti tento úkol zvládly velmi schopně. Při večerním hodnocení toho dne se nám pak v indiánské vesnici objevilo ještě velké poradní týpí třídy.
Jak se známe
Cílem aktivity je bližší vzájemné poznání spolužáků i společná zábava. Kolektiv byl rozdělen do čtyř menších skupinek, které vzájemně soutěžili v tom, jak dobře se vzájemně znají. Jeden zástupce z každé skupinky odejde za dveře, kde je mu položena otázka a několik možností odpovědi, z nichž jednu musí vybrat. Stejná otázka i možnosti jsou řečeny ostatním žákům ve skupinkách. Ti se snaží odhadnout a vybrat stejnou odpověď, kterou vybere jejich spolužák, který odešel za dveře.
Skupinka, která se vícekrát shodne, vyhrává soutěž.
Týmové aktivity
Úkoly, které dostává skupina při těchto aktivitách, je možné úspěšně vyřešit jen za spolupráce celého týmu. Každý člen skupiny se při nich stává důležitým a jeho zapojení se do aktivity je nezbytné.
Korýtka - třída byla nejprve rozdělena na dvě menší skupinky. Tyto skupinky měli za úkol pomocí plastových „okapů“ dopravit tenisák co nejrychleji kolem kostela zpět do počátečního bodu. Nejprve soupeřili skupinky mezi sebou, poté celá třída proti času- snažili se co nejrychleji bezchybně objet s míčkem kostel.
Koberečky - pomocí malých koberečků (plovoucích listů leknínů) mají za úkol se úplně všichni dostat přes rozvodněnou řeku. Na začátku má každý hráč jeden kobereček. Koberečku se musí stále někdo ze skupiny dotýkat, jinak o kobereček přijdou (krokodýlí jim leknín sežerou).
Pevnost DIS
Zábavná aktivita inspirovaná televizní soutěží pevnost Boyard, při které žáci v malých skupinkách plní různé úkoly a za jejich splnění získají indicii. Za pomocí indicií se snaží uhodnout heslo, které otevírá pokladnici domu. (Přátelství- je nejenom heslo, ale s lízátkem či minci pravý poklad, který si mohou z DISu odnést)
Galerie třídy
Žáci mají za úkol vytvořit uměleckou galerii své třídy. Každý se může zapojit do tvorby toho díla, které je mu nejbližší. Jednotlivé díla galerie: plakát třídy, scénka ze života třídy, malování svíčky třídy, fotoprezentace, noviny kurzu, televizní reportáž o třídě, báseň, píseň, tanec,…
Po asi hodině přípravy se jednotlivá díla představí.
Bavlnky
Žáci si vzájemně navazují bavlnky. Červená barva = chci ti poděkovat; žlutá = líbilo se mi, překvapilo mě; modrá = cokoli jiného co chci druhému sdělit.
Bavlnky jsou prostředek k rozvinutí komunikace mezi žáky, příležitost ke sdílení.
Krátká videa
Life vest- video motivující ke vzájemné pomoci druhým lidem
Modří ptáci – video o přijetí „jiného“ člena do skupiny
Mrak a Čáp – o vytrvalém přátelství
Celkově je 6. B velmi schopný kolektiv. Nemají problém se ztišením a vzájemným nasloucháním. Hravě zvládli i náročnější programy (diskuze na téma,…). Byli schopni jak pohybových her, tak tvořivých aktivit i vážnější témata. Při večerním rituálu všichni řekli něco smysluplného a originálního. Mysleli na spolužáka, který na kurzu nebyl.
Moc fajn třída.