Obsah
Školní poradenské pracoviště
Program poradenských služeb na Základní škole Brumov-Bylnice, okres Zlín
Na základě vyhlášky č. 72/2005 Sb. jsou základní, střední a vyšší odborné školy povinné zřídit ve škole školní poradenské pracoviště. Zodpovědnost za zřízení pracoviště nese ředitel školy.
Právní východiska:
● Školský zákon 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
● Vyhláška č. 72 / 2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
● Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole, MŠMT ČR – č.j. 27317/2004-24
● Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
● Nařízení EU 679/2016 ze dne 27. 4. 2016, obecné nařízení na ochranu osobních údajů, a směrnice ředitele školy k ochraně osobních údajů.
● Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících
● Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků
Škola spolupracuje se specializovanými poradenskými pracovišti:
1. ve školství
● pedagogicko-psychologická poradna (PPP)
● speciálně pedagogické centrum (SPC)
● středisko výchovné péče (SVP)
2. mimo školství
● informačně-poradenské středisko úřadu práce
● policie
● orgán sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD)
Školní poradenské pracoviště
Poradenské služby pro žáky, jejich zákonné zástupce i pedagogy školy jsou ve škole zajišťovány
- výchovným poradcem,
- kariérovým poradcem,
- metodikem prevence,
- speciálním pedagogem,
- školním psychologem,
- dle potřeb dalšími pracovníky, kteří se podílejí na poradenských službách a vytvářejí konzultační tým pro poskytování služeb ve škole - třídní učitelé, koordinátor školního vzdělávacího programu, vybraní pedagogové školy.
Pracoviště zajišťuje důvěrnost jednání a ochranu osobních dat.
Cíle poradenské služby
Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na:
● poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
● sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření
● prevenci školní neúspěšnosti
● kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění
● podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami
● podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
● průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení
● včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů
● předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace
● průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou
● metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy
● spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci
● spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.
Škola zpracovává a uskutečňuje:
● program poradenských služeb ve škole, který zahrnuje popis a vymezení rozsahu činností pedagogických pracovníků,
● minimální preventivní program školy včetně strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování,
● školní preventivní strategii
● podpora nadání a péče o nadané žáky-školní strategie.
Veškeré služby jsou pro žáky školy, jejich zákonné zástupce i pedagogy poskytovány zdarma.
Zaměření poradenské služby
● Prevence školní neúspěšnosti
Věnovat se všem žákům s výchovnými a výukovými problémy, průběžně a dlouhodobě s nimi pracovat a vytvářet tak předpoklady pro snižování těchto problémů. Prohloubit včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků.
● Prevence sociálně patologických jevů
Věnovat se všem projevům rizikového chování, které předchází vzniku sociálně patologických jevů a dalších problémů souvisejících se vzděláváním a s motivací k překonávání problémových situací. Prohloubit včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů.
● Kariérové poradenství
Poskytnout žákům a jejich zákonným zástupcům kariérové poradenství. Vést žáky k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění. Integrovat vzdělávací, informační a poradenskou podporu pro vhodnou volbu vzdělávací cesty.
● Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Připravit podmínky a rozšířit možnosti integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním. Zmírňování důsledků zdravotního postižení, zdravotního znevýhodnění a sociálního znevýhodnění a prevence jeho vzniku. Vybudovat příznivé sociální klima pro integraci kulturních odlišností a přijímání sociálních odlišností na škole.
● Žáci nadaní
Vytvářet vhodné podmínky, formy a způsoby práce pro žáky nadané a mimořádně nadané.
● Další vzdělávání pedagogických pracovníků
Podporovat rozvoj pedagogicko-psychologických a speciálně pedagogických znalostí a profesních dovedností pedagogických pracovníků ve škole. Zajistit metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy.
● Spolupráce s poradenskými zařízeními
Rozvíjet spolupráci se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum, středisko výchovné péče) a dalšími poradenskými zařízeními (informačně-poradenské středisko úřadu práce).
● Spolupráce se zákonnými zástupci žáků
Prohloubit a zlepšit spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci žáků.
Personální zajištění
Školní poradenské pracoviště pracuje ve složení, které je pro každý školní rok aktualizováno a uvedeno v ročním plánu práce, pro rodiče zveřejněno na webu školy. Tito pedagogičtí pracovníci se podílejí na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytují součinnost školským poradenským zařízením a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků. Pravidelně jsou realizovány schůzky členů pro vyhodnocení uplynulého období, kontrolu plnění programu pedagogických služeb a plánování další práce.
● Výchovný poradce
Věnuje se problematice kariérového poradenství a procesu integrace žáků se SVP, včetně integrace nadaných žáků. Vykonává činnost poradenskou, metodickou, informační, o těchto činnostech vede písemnou dokumentaci. Náplň práce výchovného poradce je uvedena ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních a vychází z plánu práce výchovného poradce pro daný školní rok.
● Kariérový poradce
Věnuje se problematice kariérového poradenství. Vykonává činnost poradenskou, metodickou, informační, o těchto činnostech vede písemnou dokumentaci. Náplň práce výchovného poradce je uvedena ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních a vychází z plánu práce výchovného poradce pro daný školní rok.
● Školní metodik prevence
Zabezpečuje oblast prevence rizikového chování žáků. Vykonává činnost metodickou, koordinační, informační, poradenskou. Připravuje, koordinuje a realizuje preventivní program školy, spolupracuje s orgány státní správy, vede písemnou dokumentaci o činnosti. Náplň práce školního metodika prevence je uvedena ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Prioritním cílem preventivní strategie školy je podpora bezpečného chování, zdravého životního stylu žáků a pozitivních mezilidských vztahů.
● Speciální pedagog
Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence. Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci. Vyhledává žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a provádí jejich zařazení do speciálně pedagogické péče. Náplň práce je uvedena ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
● Školní psycholog
Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence. Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci. Zajišťuje péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytována podpůrná opatření prvního stupně, zejména pomoc při sestavování plánu pedagogické podpory a vedení. Náplň práce je uvedena ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
● Třídní učitel
Třídní učitelé vykonávají výchovnou práci se žáky. Činnosti jsou zaměřené především na osobnostní a sociální rozvoj žáků. Výchovná práce se uskutečňuje formou třídnických hodin.
● Asistent pedagoga
Asistenti pedagogů spolupracují s dalšími členy týmu poradenských pracovníků školy.
Nabídka poradenské služby | Zodpovědný pracovník |
Prevence školní neúspěšnosti | Ředitel školy, zástupce ředitele, výchovný poradce, školní speciální pedagog, školní psycholog, třídní učitel, učitelé jednotlivých předmětů |
Prevence sociálně patologických jevů | Ředitel školy, zástupce ředitele, školní metodik prevence, školní psycholog, třídní učitel |
Kariérové poradenství | Ředitel školy, kariérový poradce, třídní učitel |
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami | Ředitel školy, zástupce ředitele, výchovný poradce, školní speciální pedagog, školní psycholog, třídní učitel, učitelé jednotlivých předmětů |
Žáci nadaní | Ředitel školy, zástupce ředitele, výchovný poradce, třídní učitel, učitelé jednotlivých předmětů |
Další vzdělávání pedagogických pracovníků | Ředitel školy, zástupce ředitele školy |
Spolupráce s poradenskými zařízeními | Ředitel školy, zástupce ředitele, výchovný poradce, školní speciální pedagog |
Spolupráce se zákonnými zástupci žáků | Ředitel školy, zástupce ředitele školy, výchovný poradce, školní psycholog, školní speciální pedagog, třídní učitel, učitelé jednotlivých předmětů |
Časová dostupnost poradenských služeb
Pracovníci školního poradenského pracoviště mají pevně stanoveny konzultační hodiny pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogické pracovníky, jsou uvedeny v plánu práce na školní rok a zveřejněny na webu školy.
Poradenská služba Pracovník |
Prostory |
Konzultační hodiny |
Ředitel školy Mgr. Roman Rydval | Ředitelna školy | Žáci: kdykoli Učitelé: kdykoli Rodiče: kdykoliv po předchozí domluvě |
Zástupkyně ředitele Mgr. Marie Fojtíková
| 2. patro, 2. stupeň | Žáci: kdykoli Učitelé: kdykoli Rodiče: kdykoliv po předchozí domluvě |
Výchovný poradce 1. st. Mgr. Zuzana Šatková | 2. patro, 1. stupeň | Žáci, učitelé a rodiče: pondělí 14.00 – 15.00 hodin nebo v jiných termínech po předchozí telefonické nebo před EduPage domluvědomluvě |
Kariérový a výchovný poradce 2. st. Mgr. Rudolf Ritter | 2. patro, 2. stupeň | Žáci, učitelé a rodiče: úterý 9.00 – 11.00 hodin nebo v jiných termínech po předchozí domluvě |
Školní metodik prevence Mgr. Marie Sieglová | 3. patro, 2. stupeň | Žáci, učitelé a rodiče: po předchozí domluvě |
Školní psycholog Mgr. Barbora Pospíšilová | 3. patro, 1. stupeň | Žáci,: Pondělí 11.00 – 15.00; úterý 12.00 – 15.30; středa 13.00 – 15.30 hodin Učitelé a rodiče: po předchozí telefonické nebo přes EduPage domluvě |
Školní speciální pedagog Mgr. Veronika Táborská | 2. patro, 1. stupeň | Žáci, učitelé a rodiče: po předchozí domluvě přes Edupage |
Rozsah dokumentace vedené školním poradenským pracovištěm je stanoven uvedenými vyhláškami a je pravidelně kontrolován vedením školy.
Ochrana údajů
Informace získané činností školního poradenského pracoviště jsou ochraňovány v souladu se zákonem č.110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů a o změně některých zákonů, v platném znění
Brumov-Bylnice, 30.8.2024
Mgr. Roman Rydval
ředitel školy