Obsah

Školní poradenské pracoviště

Program poradenských služeb na Základní škole Brumov-Bylnice, okres Zlín

 

Na základě vyhlášky č. 72/2005 Sb. jsou základní, střední a vyšší odborné školy povinné zřídit ve škole školní poradenské pracoviště. Zodpovědnost za zřízení pracoviště nese ředitel školy.

 

Právní východiska:

● Školský zákon 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání

● Vyhláška č. 72 / 2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních

● Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole, MŠMT ČR – č.j. 27317/2004-24

● Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných

● Nařízení EU 679/2016 ze dne 27. 4. 2016, obecné nařízení na ochranu osobních údajů, a směrnice ředitele školy k ochraně osobních údajů.

● Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících

● Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků

 

Škola spolupracuje se specializovanými poradenskými pracovišti:

1. ve školství

● pedagogicko-psychologická poradna (PPP)

● speciálně pedagogické centrum (SPC)

● středisko výchovné péče (SVP)

 

2. mimo školství

● informačně-poradenské středisko úřadu práce

● policie

● orgán sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD)

 

 

Školní poradenské pracoviště

Poradenské služby pro žáky, jejich zákonné zástupce i pedagogy školy jsou ve škole zajišťovány

- výchovným poradcem,

- kariérovým poradcem,

- metodikem prevence,

- speciálním pedagogem,

- školním psychologem,

- dle potřeb dalšími pracovníky, kteří se podílejí na poradenských službách a vytvářejí konzultační tým pro poskytování služeb ve škole - třídní učitelé, koordinátor školního vzdělávacího programu, vybraní pedagogové školy.

Pracoviště zajišťuje důvěrnost jednání a ochranu osobních dat.

 

Cíle poradenské služby

 

Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na:

● poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

● sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření

● prevenci školní neúspěšnosti

● kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění

● podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami

● podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných

● průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení

● včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů

● předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace

● průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou

● metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy

● spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci

● spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.

 

Škola zpracovává a uskutečňuje:

● program poradenských služeb ve škole, který zahrnuje popis a vymezení rozsahu činností pedagogických pracovníků,

● minimální preventivní program školy včetně strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování,

● školní preventivní strategii

● podpora nadání a péče o nadané žáky-školní strategie.

Veškeré služby jsou pro žáky školy, jejich zákonné zástupce i pedagogy poskytovány zdarma.

 

Zaměření poradenské služby

 

Prevence školní neúspěšnosti

Věnovat se všem žákům s výchovnými a výukovými problémy, průběžně a dlouhodobě s nimi pracovat a vytvářet tak předpoklady pro snižování těchto problémů. Prohloubit včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků.

 

Prevence sociálně patologických jevů

Věnovat se všem projevům rizikového chování, které předchází vzniku sociálně patologických jevů a dalších problémů souvisejících se vzděláváním a s motivací k překonávání problémových situací. Prohloubit včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů.

 

Kariérové poradenství

Poskytnout žákům a jejich zákonným zástupcům kariérové poradenství. Vést žáky k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění. Integrovat vzdělávací, informační a poradenskou podporu pro vhodnou volbu vzdělávací cesty.

 

Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami

Připravit podmínky a rozšířit možnosti integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním. Zmírňování důsledků zdravotního postižení, zdravotního znevýhodnění a sociálního znevýhodnění a prevence jeho vzniku. Vybudovat příznivé sociální klima pro integraci kulturních odlišností a přijímání sociálních odlišností na škole.

 

Žáci nadaní

Vytvářet vhodné podmínky, formy a způsoby práce pro žáky nadané a mimořádně nadané.

 

Další vzdělávání pedagogických pracovníků

Podporovat rozvoj pedagogicko-psychologických a speciálně pedagogických znalostí a profesních dovedností pedagogických pracovníků ve škole. Zajistit metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy.

 

Spolupráce s poradenskými zařízeními

Rozvíjet spolupráci se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum, středisko výchovné péče) a dalšími poradenskými zařízeními (informačně-poradenské středisko úřadu práce).

 

Spolupráce se zákonnými zástupci žáků

Prohloubit a zlepšit spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci žáků.

 

Personální zajištění

Školní poradenské pracoviště pracuje ve složení, které je pro každý školní rok aktualizováno a uvedeno v ročním plánu práce, pro rodiče zveřejněno na webu školy. Tito pedagogičtí pracovníci se podílejí na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytují součinnost školským poradenským zařízením a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků. Pravidelně jsou realizovány schůzky členů pro vyhodnocení uplynulého období, kontrolu plnění programu pedagogických služeb a plánování další práce.

 

● Výchovný poradce

Věnuje se problematice kariérového poradenství a procesu integrace žáků se SVP, včetně integrace nadaných žáků. Vykonává činnost poradenskou, metodickou, informační, o těchto činnostech vede písemnou dokumentaci. Náplň práce výchovného poradce je uvedena ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních a vychází z plánu práce výchovného poradce pro daný školní rok.

 

● Kariérový poradce

Věnuje se problematice kariérového poradenství. Vykonává činnost poradenskou, metodickou, informační, o těchto činnostech vede písemnou dokumentaci. Náplň práce výchovného poradce je uvedena ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních a vychází z plánu práce výchovného poradce pro daný školní rok.

 

● Školní metodik prevence

Zabezpečuje oblast prevence rizikového chování žáků. Vykonává činnost metodickou, koordinační, informační, poradenskou. Připravuje, koordinuje a realizuje preventivní program školy, spolupracuje s orgány státní správy, vede písemnou dokumentaci o činnosti. Náplň práce školního metodika prevence je uvedena ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Prioritním cílem preventivní strategie školy je podpora bezpečného chování, zdravého životního stylu žáků a pozitivních mezilidských vztahů.

 

● Speciální pedagog

Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence. Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci. Vyhledává žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a provádí jejich zařazení do speciálně pedagogické péče. Náplň práce je uvedena ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.

 

● Školní psycholog

Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence. Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci. Zajišťuje péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytována podpůrná opatření prvního stupně, zejména pomoc při sestavování plánu pedagogické podpory a vedení. Náplň práce je uvedena ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.

 

● Třídní učitel

Třídní učitelé vykonávají výchovnou práci se žáky. Činnosti jsou zaměřené především na osobnostní a sociální rozvoj žáků. Výchovná práce se uskutečňuje formou třídnických hodin.

 

● Asistent pedagoga

Asistenti pedagogů spolupracují s dalšími členy týmu poradenských pracovníků školy.

 

Nabídka poradenské služby

Zodpovědný pracovník

Prevence školní neúspěšnosti

Ředitel školy, zástupce ředitele, výchovný poradce, školní speciální pedagog, školní psycholog, třídní učitel, učitelé jednotlivých předmětů

Prevence sociálně patologických jevů

Ředitel školy, zástupce ředitele, školní metodik prevence, školní psycholog, třídní učitel

Kariérové poradenství

Ředitel školy, kariérový poradce, třídní učitel

Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami

Ředitel školy, zástupce ředitele, výchovný poradce, školní speciální pedagog, školní psycholog, třídní učitel, učitelé jednotlivých předmětů

Žáci nadaní

Ředitel školy, zástupce ředitele, výchovný poradce, třídní učitel, učitelé jednotlivých předmětů

Další vzdělávání pedagogických pracovníků

Ředitel školy, zástupce ředitele školy

Spolupráce s poradenskými zařízeními

Ředitel školy, zástupce ředitele, výchovný poradce, školní speciální pedagog

Spolupráce se zákonnými zástupci žáků

Ředitel školy, zástupce ředitele školy, výchovný poradce, školní psycholog, školní speciální pedagog, třídní učitel, učitelé jednotlivých předmětů

 

 

Časová dostupnost poradenských služeb

Pracovníci školního poradenského pracoviště mají pevně stanoveny konzultační hodiny pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogické pracovníky, jsou uvedeny v plánu práce na školní rok a zveřejněny na webu školy.

 

Poradenská služba Pracovník

 

Prostory

 

Konzultační hodiny

Ředitel školy

Mgr. Roman Rydval

Ředitelna školy

Žáci: kdykoli

Učitelé: kdykoli

Rodiče: kdykoliv po předchozí domluvě

Zástupkyně ředitele

Mgr. Marie Fojtíková

 

2. patro, 2. stupeň

Žáci: kdykoli

Učitelé: kdykoli

Rodiče: kdykoliv po předchozí domluvě

Výchovný poradce 1. st.

Mgr. Zuzana Šatková

2. patro, 1. stupeň

Žáci, učitelé a rodiče:

pondělí 14.00 – 15.00 hodin nebo v jiných termínech po předchozí telefonické nebo před EduPage domluvědomluvě

Kariérový  a výchovný poradce 2. st.

Mgr. Rudolf Ritter

2. patro, 2. stupeň

Žáci, učitelé a rodiče:

úterý 9.00 – 11.00 hodin nebo v jiných termínech po předchozí domluvě

Školní metodik prevence

Mgr. Marie Sieglová

3. patro, 2. stupeň

Žáci, učitelé a rodiče:

po předchozí domluvě

Školní psycholog

Mgr. Barbora Pospíšilová

3. patro, 1. stupeň

Žáci,:

Pondělí 11.00 – 15.00; úterý 12.00 – 15.30; středa 13.00 – 15.30 hodin

Učitelé a rodiče: po předchozí telefonické nebo přes EduPage domluvě

Školní speciální pedagog

Mgr. Veronika Táborská

2. patro, 1. stupeň

Žáci, učitelé a rodiče:

po předchozí domluvě přes Edupage

 

 

Rozsah dokumentace vedené školním poradenským pracovištěm je stanoven uvedenými vyhláškami a je pravidelně kontrolován vedením školy.

 

Ochrana údajů

Informace získané činností školního poradenského pracoviště jsou ochraňovány v souladu se zákonem č.110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů a o změně některých zákonů, v platném znění

 

Brumov-Bylnice, 30.8.2024

 

Mgr. Roman Rydval

ředitel školy