Cílem prevence digitální propasti je zpřístupnění mobilních digitálních technologií pro znevýhodněné žáky a zabránění jejich digitálnímu vyloučení (tzv. digitální propasti).
MŠMT s využitím Národního plánu obnovy poskytuje školám finanční prostředky na mobilní digitální technologie pro vytvoření tzv. mobiliáře, ze kterého bude škola znevýhodněným žákům zapůjčovat základní digitální vybavení (např. notebook, chromebook, tablet nebo software, atd.). Záměrem tohoto kroku je snížit nerovnosti mezi žáky v přístupu ke kvalitnímu vzdělání, které by byly způsobeny nedostatečným technickým vybavením – prevence digitální propasti.
Co znamená digitální propast?
Digitální propast označuje sociální a ekonomickou nerovnost (propast) mezi těmi, kdo mají přístup k technologiím a kdo ne. Patří sem jak přístup k technickému vybavení, tak i k programům, komunikačním platformám či konektivitě, tj. všemu, co je třeba k digitálnímu zapojení žáka do vzdělávání. Tento nedostatek, často ještě v kombinaci se speciálními vzdělávacími potřebami na straně žáka, vede ke stavu jeho vyloučení.
Důsledkem digitální propasti je prohlubování nerovného přístupu ke vzdělávání. Na úrovni jednotlivce/žáka vede tento stav k jeho vyloučení. Menší kompetence dále znamenají jeho nižší šance na úspěšnost ve vzdělání (získání kvalifikace) a v uplatnitelnosti na trhu práce, a tedy i v životě.
Cíle prevence digitální propasti
Cílem prevence digitální propasti je zpřístupnění mobilní digitální technologie pro všechny žáky tak, aby nebyli vyloučeni ze vzdělávání, které je uskutečňováno s podporou digitálních technologií. Například nemohou doma vypracovávat domácí úkoly nebo se připravovat pomocí digitálních zařízení, protože je nemají k dispozici.